قطعا اولین چیزی که با شنیدن نام نمایشگاه مصلی تهران، به ذهن‌تان خطور می‌کند، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، اما جالب است بدانید که در این مجموعه علاوه بر نمایشگاه کتاب، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای این چنینی بسیاری برگزار شده است. در این مقاله قصد داریم کمی در مورد نمایشگاه مصلی تهران صحبت کنیم، با ما همراه باشید.


 

معرفی مصلی تهران

مصلی امام خمینی یا مصلی تهران در قسمتی از تپه‌های عباس آباد و در زمینی به مساحت 204 هکتار برپا شده است که پیش از انقلاب اسلامی ایران، قرار بود مجموعه شهستان پهلوی در آن بنا شود که این مجموعه کاربرد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی داشت و تالارهای موسیقی و تماشاخانه، بخش‌های مختلف این پروژه عظیم بود. اما در اوایل دهه 1370 مصلی تهران، به منظور کاربرد مذهبی و انجام امور دینی و با برگزاری نماز عید فطر به بهره‌برداری رسید.

 


 

برای اجاره تجهیزات مورد نیاز غرفه از این صفحه بازدید نمایید : اجاره تجهیزات نمایشگاهی 

 


 

در حال حاضر، علاوه بر بخش‌های مذهبی و برگزاری مراسم‌های اعتقادی، بخش‌های تفریحی و آموزشی دیگری همچون کتابخانه، آمفی تئاتر و حتی فروشگاه صنایع دستی و … نیز در فضای مصلی در نظر گرفته شده است؛ فضای نمایشگاه مصلی تهران یکی از این بخش‌های متعدد است و در واقع چهل سرای مصلی هر ساله میزبان نمایشگاه‌های معتبر داخلی و بین المللی بسیاری است..

سازه مصلی تهران

بر اساس ایده اولیه دکتر پرویز موید عهد طراح اصلی و معمار، سازه مصلی با مساحت تقریبی 65 هکتار شامل 14 گلدسته (با الهام از 14 معصوم)، 12 صحن (با الهام از 12 امام) و 5 ورودی (که اشاره به 5 تن آل عبا دارد) می‌شود و سازه اصلی آن نیز شامل یک گنبد با ارتفاع 63 متر و دو گلدسته بزرگ به ارتفاع 72 متر می‌شود. از جمله قسمت‌های مهم این بنا می‌توان به شبستان اصلی با ظرفیت 38 هزار نفر در ضلع شمالی و رواق‌های شرقی و غربی آن اشاره نمود.

اما در واقع چهل سرا، محل اصلی برگزاری نمایشگاه است که توسط داربست‌ها و سازهای موقت از سایر قسمت‌های آن جدا شده است. در حال حاضر و با کامل شدن پروژه سازه مصلی، نمایشگاه مصلی تهران میزبان بیش از پنج و نیم میلیون نفر است که البته این عدد هر ساله حدود 10 تا 15 درصد افزایش دارد. در این قسمت علاوه بر غرفه‌های نمایشگاهی، غرفه‌های مواد غذایی نیز وجود دارد که انواع مختلف فست فود عرضه می‌کنند.

 

 

مسیرهای دسترسی به نمایشگاه مصلی تهران

از آنجایی که مصلی تهران در زمین‌های عباس آباد واقع شده است، برای تجمعات میلیونی بهترین دسترسی را دارد. این مکان از شمال به بزرگراه سردار سلیمانی و از غرب به بزرگراه مدرس دسترسی دارد و بعلاوه، ورودی اصلی آن در ضلع جنوبی و در خیابان شهید بهشتی واقع شده است.

اگر بخواهید با خودروی شخصی‌تان به نمایشگاه مصلی تهران بروید، می‌توانید از یکی از مسیرهای: بزرگراه مدرس غرب، خیابان میرعماد، خیابان مفتح، خیابان سهروردی جنوب و یا خیابان قنبرزاده شرق و شمال، وارد خیابان شهید بهشتی شده و به ورودی اصلی نمایشگاه دسترسی داشته باشید.

اما اگر بخواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید، میتوانید مسیرهای زیر را امتحان کنید:

  • دسترسی به نمایشگاه مصلی تهران از طریق مترو

بهترین راه برای رفتن به نمایشگاه، استفاده از مترو است چرا که هم در وقت صرفه جویی می شود و هم در هزینه ها! ایستگاه‌های مصلی و شهید بهشتی، دو ایستگاهی هستند که می‌توانید از طریق آنها به نمایشگاه برسید. ایستگاه مصلی بر روی خط یک مترو (خط تجریش – کهریزک) قرار دارد و برای رسیدن به ایستگاه شهید بهشتی می‌توانید از هر دو خط یک (خط تجریش – کهریزک) و خط 3 (قائم – آزادگان) استفاده کنید.

  • دسترسی به نمایشگاه مصلی تهران از طریق اتوبوس

اما خطوط اتوبوسرانی بسیاری هستند که می‌توانید از طریق آنها مستقیما به مصلی برسید. می‌توانید از طریق ایستگاه‌های آزادی، تجریش، صادقیه، انقلاب، رسالت، امام حسین و … سوار اتوبوس های منتهی به مصلی شوید و به سادگی به ایستگاه‌های شهید بهشتی، مصلی جنوب یا مصلی شمال برسید.

 

 

نمایشگاه مصلی تهران

 

رویدادهای برگزار شده در مصلی تهران

بدون شک یکی از بزرگترین رویدادهای برگزار شده در مصلی تهران، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که البته در سالهای اخیر، محل آن به محل نمایشگاه شهر آفتاب تغییر یافته است، اما همچنان نام مصلی در کنار نام نمایشگاه کتاب تهران می‌آید. اما جالب است بدانید که علاوه بر این، رویدادهای داخلی و بین المللی معتبر بسیاری در محل نمایشگاه مصلی برگزار شده است. از جمله نمایشگاه‌هایی که در سال 1400 در محل نمایشگاه برگزار شده است عبارتند از:

  • ششمین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته (ایران فارما)

این رویداد با حضور 509 شرکت داخلی و خارجی در زمینه آخرین دستاوردهای صنعت داروسازی در مهر ماه سال 1400 در محل نمایشگاه مصلی تهران و در شبستان اصلی برگزار شده است.

  • دهمین نمایشگاه بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران

این رویداد در آبان ماه سال 1400 در محل شبستان مصلی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است.

  • نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم

این رویداد که شامل عرضه محصولات عفاف و حجاب (ریحانه)، جهیزیه، مبلمان و لوازم خانگی می‌شود، از مهر ماه سال 1400، در ضلع جنوبی مصلی و در محل چهل سرای مصلی امام خمینی آغاز به کار نموده است و همه روزه از ساعت 11 الی 21 میزبان مراجعین محترم است. این نمایشگاه تا اسفند ماه سال 1400 برقرار است.

برای اطلاع از سایر رویدادهای سال 1400 می‌توانید به آدرس تقویم نمایشگاه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تجهیزات نمایشگاهی

تجهیزات نمایشگاهی ( + پیام رسان )

تجهیزات مجالس ( + پیام رسان )

در ساعات غیر اداری (بعد از 6 عصر) از طریق پیام رسان ها (واتس اپ و …) سفارش و درخواست خود را ثبت نمایید.